کد خبر : 1804
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1404 - 20:00

تاکید مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی بر لزوم مدیریت واحد برای تصمیم‌گیری‌ در مرزها

تاکید مدیرکل صمت آذربایجان‌غربی بر لزوم مدیریت واحد برای تصمیم‌گیری‌ در مرزها
پراکندگی تصمیم‌گیری در مرزها از موانع صادراتی بوده که در این زمینه نیازمند مدیریت واحد هستیم؛

به گزارش پایگاه خبری چراغ، سخاوت خیرخواه سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه در ارومیه، گفت: پراکندگی تصمیم‌گیری در مرزها از موانع صادراتی بوده که در این زمینه نیازمند مدیریت واحد هستیم.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۶ دستگاه در حوزه مرزی دخالت دارند که این موضوع موجب سردرگمی فعالان اقتصادی می‌شود.

 

سرپرست اداره کل صنعت،معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: پیشنهاد ما ایجاد مدیریت واحد مرزی است به‌گونه‌ای که تنها گمرک و سازمان صمت مسئول تشخیص ورود و خروج کالا باشند.

 

وی با مقایسه وضعیت صادرات ایران با کشورهای منطقه و جهان افزود:، صادرات سالانه ایران حدود ۵۲ میلیارد دلار است در حالی که ترکیه بالای ۲۵۰ میلیارد دلار، فرانسه ۶۸۰ میلیارد دلار و آمریکا بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار و چین سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات دارند.

 

خیرخواه بیان کرد: این فاصله نشان می‌دهد که دیپلماسی اقتصادی کشور همچنان ضعیف است و نیاز به بازنگری جدی دارد.

 

سرپرست اداره کل صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در صورت ساماندهی رفع تعهدات ارزی به‌ویژه در بخش ارز صادراتی و برداشتن موانع پیش‌روی تجار، صادرات کشور می‌تواند حداقل دو برابر افزایش یابد.

 

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تأکید بر اهمیت استان‌های مرزی در توسعه صادرات، گفت: نگاه مرکز به استان‌های مرزی باید متفاوت باشد. این نگاه ویژه با اعطای اختیارات جدید به استانداران و برگزاری سه نشست با حضور مستقیم رییس‌جمهور آغاز شده است.

 

وی با انتقاد از تصمیمات خلق‌الساعه دستگاه‌های مختلف، صدور بخشنامه‌های ناگهانی، مانند ممنوعیت یک‌شبه صادرات سیب را باعث از دست رفتن بازارهای خارجی و تضعیف جایگاه تجار ایرانی دانست و افزود: ایجاد و حفظ بازارهای خارجی مستلزم استمرار و ثبات در سیاست‌هاست و نباید با تصمیمات لحظه‌ای، تعهدات کشور در عرصه بین‌المللی به خطر بیفتد.

 

خیرخواه با اشاره به ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی، اظهار کرد: توسعه صادرات نیازمند توجه جدی به بسته‌بندی مناسب، شناخت فرهنگ بازارهای هدف و بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای است؛ همچنین در کنار این اقدامات، باید موانع دولتی همچون تعرفه‌ها، مشکلات مرزی و مسائل مربوط به رفع تعهدات ارزی نیز برطرف شود.

 

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت هم در این آیین گفت: افزایش شفافیت و تعریف مسیرهای متنوع و رسمی برای بازگشت ارز لازم است.

 

سید محمدصادق قنادزاده یادآور شد: موفقیت در عرصه صادرات نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، تعامل نزدیک همه‌ دستگاه‌های مرتبط و ایجاد سیاست‌های حمایتی پایدار است و بدون هماهنگی میان نهادها، نه ساماندهی تجارت و نه ارتقای جایگاه ایران در بازارهای جهانی ممکن نخواهد بود.

 

معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به مشکلات موجود در سامانه‌ها و فرآیندهای اداری، تمرکز تمامی روش‌های رفع تعهد ارزی در یک شیوه و سامانه واحد را باعث محدودیت برای صادرکنندگان و کند شدن بازگشت ارز صادراتی اعلام و تأکید کرد: راهکار این مسئله افزایش شفافیت و ایجاد مسیرهای متنوع و رسمی برای بازگشت ارز است.

 

وی همچنین به بازارهای خارجی اشاره کرد و گفت: بازار آفریقا با ظرفیت میلیاردها دلاری فرصتی بی‌نظیر برای ایران است و باید با شناخت دقیق نیازها و شرایط این بازار، زمینه حضور مؤثر شرکت‌های ایرانی فراهم شود.

 

وی با اشاره به اجرایی شدن موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر ضرورت بهره برداری حداکثری از این ظرفیت به نفع توسعه‌ مناسبات اقتصادی تجاری تاکید کرد.

 

قنادزاده یادآوری کرد: ایجاد سازوکاری روشن برای تعامل با فعالان اقتصادی و مجموعه‌های بازرگانی، مسیر تجارت خارجی را شفاف‌تر و کارآمدتر خواهد کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − ده =